Sons of the Forest
test

Sons of the Forest

Strhující boj o přežití

Žánr tzv. survival her se jednu dobu stal natolik všudypřítomný, že začal až nudit. To ale není příběh hry Forest a jejího aktuálního pokračování. To naplno rozvíjí všechny techniky tohoto typu her, přichází se skvělým zpracováním a navíc poutavým příběhem. Necháte se zlákat?

Nenechejte se odradit začátkem, který by mohl sloužit k definici toho, co to je „klišé“. Jako člen speciální jednotky se vydáváte na divoký ostrov zjistit, co se stalo s miliardářem, který ho vlastní. Během přistání však dojde k havárii, kterou přežijete jen vy a kolega Kevin. Ten následkem nehody ohluchne a je celkově trochu pomalejší. Můžete mu dávat jen pár základních příkazů, navíc v písemné formě, ale tento motiv Pátka z Robinsona je jedním z momentů, které posouvají hratelnost neuvěřitelným způsobem dopředu.

Pokud má být survival alespoň trochu realistický, pak nevyhnutelně směřuje k tomu, že bude nudný. Neustále kácení stromů nebo sbírání kamenů a klacků dokáže spolehlivě otrávit. To zde však nehrozí: tyto nudné, ale nezbytné úkoly můžete svěřit svému parťákovi, zatímco se věnujete zábavnějším činnostem, třeba lovu. Celé je to neuvěřitelně funkční, asi jako dobře vyladěné manželství, kde po letech oba dobře vědí, co je potřeba.

Radost pohledět

Společně se tedy pustíte do prozkoumávání krás ostrova. Jeho fauna a flóra je typicky evropská. Prodíráte se mlázím ve smíšeném lese, občas seberete nějakou tu borůvku a na druhém břehu potoka vidíte proběhnout srnu. Zvláště na nejvyšší nastavení na výkonných sestavách je to opravdová nádhera, kde se budete neustále kochat výhledy, jako byste byli na opravdovém výletě.

Už po pár okamžicích strávených na ostrově vám ale dojde, že tak úplně opuštěný nebude. Všude nacházíte hrůzné známky výskytu původních obyvatel, kanibalů. Ti vás několik prvních dní jen zvídavě pozorují, ale postupem času začínají být stále dotěrnější, až je nakonec přímý střet nevyhnutelný. Často se vyskytují ve větších skupinkách, takže je lepší se jim vyhnout nebo zbaběle utéct, hlavně ze začátku.

Když už si myslíte, že jste se nějak zorientovali v základech hry, přijde další šok. Jsou zde roční období! Zatímco jaro, léto a podzim se od sebe liší jen v detailech, v zimě vše pokryje sníh a většina vody zamrzne. To radikálně mění pravidla hry: najednou je těžké najít zdroj vody, ale přes zamrzlá jezera se zase snáze dostanete na nová místa. Zatímco po zbytek roku si vystačíte se sbíráním bobulí, v zimě už se musíte naučit lovit, jinak nepřežijete. Tato nádherná změna dynamiky zabraňuje nástupu stereotypu, protože vás neustále nutí vynalézat něco nového, abyste se přizpůsobili prostředí.

Kde domov můj

Jednou z velkých částí hry, ve které můžete spolehlivě utopit desítky hodin herního času, je stavba vlastní základny. To má zprvu praktické důvody. Pokud se rozhodnete spát pod širákem, i několikrát za noc vás vzbudí lidojedi, kteří jsou v noci obzvláště agresivní. Takto přerušovaný spánek samozřejmě není dobrý pro vaše zdraví a vitalitu, a tak se pustíte do stavby.

Příručka pro přežití, kterou s sebou máte, působí spíše jako katalog Domu bytové kultury. Můžete se rozhodnout pro malou pevnost, případně hledat bezpečí na plošinách v korunách stromů. Takto vzniklý prostor můžete vybavit množstvím „nábytku“ pro odpočinek, schraňování přírodních zdrojů, ale nejzábavnější jsou nejrůznější pasti na ochranu. Stavění je velmi jednoduché, nejdříve do prostoru umístíte jakýsi trojrozměrný plán a pak už jen sháníte potřebné suroviny: klády, klacky, kameny a další. A jak už jsme řekli, s valnou částí vám může pomoci Kevin, takže to nakonec není taková nuda.

Anebo se stavění můžete úplně vyhnout, pokud to není váš šálek čaje. Inventář v batohu není sice neomezený, ale poměrně velkorysý. Přesto se dá celá hra projít tím stylem, že na ostrově přežíváte jako bezdomovec, jen si musíte zvyknout na menší pohodlí. Ale rozhodně byste tomu měli dát alespoň šanci: když se vrátíte z náročné výpravy do útulného srubu, kde váš kamarád udržuje oheň, nad kterým uvařil dobrou večeři, je to nepopsatelně skvělý pocit.

Jste Ztraceni?

Ptáte se, proč byste tohle všechno měli podstupovat a jestli to náhodou není ta hra, kterou hrajete jen kvůli tomu, abyste ji hráli? Od verze 1.0 oficiálně vydané letos na jaře je součásti hry i příběh, který můžete postupně projít. Aniž bychom prozradili moc, půjde v něm hlavně o odhalování tajemství ostrova.

Ten totiž v mnohém připomíná jiný slavný a fiktivní ostrov, ten ze seriálu Ztraceni. Je totiž zdrojem jakési tajemné síly, kterou se v průběhu doby snažili mnozí získat a ovládnout, a to včetně člověka, kterého jste původně přijeli hledat. Takže víte, že se nachází na místě C, abyste se tam dostali, potřebujete přístupovou kartu z místa B. Tam se ale nedostanete bez nářadí, které je na místě A.

Takto očíslované jsou podzemní bunkry a jeskyně, které patří k nejpůsobivější části hry. Jsou jako třetí kruh pekla. Zatímco nadzemní část ostrova během dne je příjemná procházka a v noci docela drsné místo, pak jsou jeskyně nepopsatelnou hrůzou. Jsou přeplněny krvelačnými mutanty, kteří jsou mnohem tužší nepřátelé než lidé nahoře. Munice do střelných zbraní je chronický nedostatek, takže musíte být velice vynalézaví v tom, jak si poradit. A jakmile se pustíte do výroby takových věcí, jako je šíp z výbušnou hlavicí, nemůže to nevyvolat úsměv na rtech.

Boje v podzemí jsou nervy drásající hlavně díky práci se světlem a zvukem. Jako na potvoru se na celém ostrově nenajde jediná čelovka, a tak je světlo vždycky problém. Dáte přednost pochodni širokým rozptylem, nebo úzkému kuželu baterky? Tak jako tak musíte oboje držet v ruce, což znamená nemožnost svítit při nabíjení. V mezičase tak musíte pozorně poslouchat, kam se mutant přesunuje, protože ztratit situační povědomí v rozsáhlých podzemích dómech je jízdenka na druhou stranu, respektive k poslední uložené pozici.

Většina jeskyní je navíc designována tak, že se dají projít jen jedním směrem. Na začátku tedy jdete dovnitř plní sil a zásob a na konci je z vás troska, která sotva vyvázla. Odměnou je však další skládačka příběhu, nebo nová zbraň/recept.

Verdikt: dejte přežití šanci

Pokud odoláte pokušení se s každým problémem hned obrátit na internet, můžete nástrahy ostrova zdolávat příjemně dlouhé desítky hodin. Pro hru za 30 € je to skvělý výsledek, navíc s pochvalou, že je po dlouhém vývoji v perfektním technickém stavu, což dnes rozhodně nebývá samozřejmost. Takže pokud se vám myšlenka přežívání na ostrově a odhalování jeho tajemství jen trochu zamlouvá, lepší zpracování než v Sons of the Forest nenajdete.

Foto: Ondřej Pohl, fZone.cz

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze